Search This Blog

Sunday 28 October 2012

Eid and My Personal Reflection


Dulu masa kat Scotland, tiap kali nak sambut raya pasti kami suami isteri akan bertungkus lumus buat persiapan daripada pakaian, kuih muih, rumah, dsb agar raya di situ tampak sama meriah mcm di Malaysia. Kami berusaha untuk create suasana supaya anak anak tak terasa asing apabila beraya jauh daripada tanah air. kami akan memasak sampai ke pagi. Pelbagai jenis lauk dan juadah. In addition, kami juga buat kuih sendiri dan macam macam lagi. Malam raya pulak orang lelaki akan bertakbir dari rumah ke rumah. Malah, bila tibanya hari raya, kami akan beramai-ramai berkumpul di masjid untuk beribadah, berjumpa dan beraya bersama-sama. malah, setibanya di rumah, kami akan sibuk melayan tetamu hingga ke tgh malam. Memang sangat sangat penat. Kemudian kami akan berkunjung pula ke rumah kawan kawan yg lain. Untuk Eidul Adha, kami tidak lupa untuk berkorban. Most of the time, lembu dan kambing biri biri lah. Masa tu, we feel that we are so distant and yet so close. Tapi pada masa yang sama tu jugak rindu pada tanahair membuak-buak. Almaklumlah suasana raya di Malaysia pasti meriah dengan sanak saudara di sekeliling.

Tapi....

Bila dah balik Malaysia ni, perasan membuak-buak tu tiada. For me, tiada bezanya raya di mana-mana pun. Jauh di sudut hati, I just felt that raya kat Scotland lebih meriah dan seronok. Walaupun berada di tempat asing tanpa sanak saudara, raya lebih bermakna dan meriah. malah, barang-barang keperluan untuk memasak lagi senang dicari walaupun harga agak jauh lebih mahal. Walaupun kami berada dalam komuniti kecil, masing-masing berusaha untuk get together and celebrate Eid. I must say, jauh beza perasaan beraya di Scotland dan di Malaysia.

Personally, here in malaysia, we take things for granted. We do not appreciate things that we have and eventually, Eid has lost its beauty. This festive season has become less special and today Eid dah jadi lebih 'relax'. personally, saya rasa Eid mcm tak ada apa apa pun. In addition, banyak amalan2 baik yang kita sudah tinggalkan. In fact, There are some of us who would rather stay at home and watch tv during Eid and I must say that it happens for both Eidul fitri and Eidul Adha. For some of us too, raya is just about 'cuti' or taking time off from work.

So I ask myself, why this happens? Why do I feel this way? Am I not a true Muslim should I feel this way? Is Eid culturally constructed?

In Islam, Eid is not merely a festival but a act of devotion to God. Perhaps, we have to look at ourselves and do check and balance so that we can improve ourselves.


Eid Mubarak everyone! Wa kulla aamin wa antum bihairin...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...