Search This Blog

Friday, 18 November 2011

Monday, 14 November 2011

Tuhan atau Hantu

I decided to do some blogwalking tonite. I have decided to read something which is not related to my study and I have found a very interesting piece of writing on social ills . I am happy to share with you the link to the source and I have also pasted the article below. Happy reading.

Taken from:
http://genta-rasa.com/2011/10/09/tuhan-atau-hantu/


Tiga unsur ini – pertama seks, kedua misteri (tahyul), ketiga gossip – jika dimasukkan ke dalam filem, akhbar, buku atau apa sahaja media massa akan menjadi faktor pelaris. Justeru, demi mendapat keuntungan material, tiga unsur itulah yang sedang dieksploitasi dan dimanupulasi semaksimumnya dalam masyarakat pengguna.

Berbincang tentang buruk baik filem hantu dan seram (yang menjadi isu ketika ini), tidak akan menyelesaikan masalah tanpa merujuk kepada satu titik kebenaran. Apakah titik kebenaran itu? Ya, kita semua mesti akur bahawa Allah lebih mengetahui apa yang baik untuk manusia berbanding manusia itu sendiri. Bukan itu sahaja malah Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang dalam apa jua ketentuanNya buat manusia samada takdirNya, hukum-hakamNya, ujianNya dan lain-lain.

Jika hakikat itu ditolak… tidak akan ada titik pertemuan kerana akal dan hati manusia akan terus berbeza antara satu sama lain. Individu ini dengan logik dan rasionalnya, individu itu dengan hujjah dan pandangannya. Masing-masing ada ‘ego’nya. Mengapa tidak merujuk dan tunduk kepada Allah? Bukankah Islam itu cara hidup yang syumul?

Saya yang kerdil ini ingin turut menyumbang bagi menjernihkan keadaan setakat yang terdaya. Sekadar ingin membuka ufuk fikiran termalah dua hasil tulisan saya yang ada kaitannya dengan isu filem hantu, seram dan berunsur seks sekarang. Dua tulisan ini telah saya terbitkan dalam buku BILA BEDUK DIKETUK...

Tulisan 1: TUHAN ATAU HANTU?

Secara sinis seorang sahabat berkata, “tidak ada hantu yang berkeliaran pada malam Jumaat.”

“Malam Jumaat, malam yang berkat. Esoknya, penghulu segala hari raya. Hari raya mingguan untuk umat Islam. Mungkin itu sebabnya,” balas saya.

“Bukan itu yang aku maksudkan,” katanya.

Saya senyum sambil bertanya kembali, “kenapa tiba-tiba kau bercakap tentang hantu?” tanya saya kembali.

Dia diam sebentar. Kemudian menyambung, “semua hantu dah masuk dalam TV. Macam-macam hantu telah dimunculkan semula. Pemikiran orang kita kembali ke belakang,” ujarnya.

Saya senyum dengan sindirannya. Teringat kata guru penulisan saya, “ada tiga unsur yang menjadi bahan pelaris dalam media yang dikuasai oleh orang Melayu – seks, mistik atau misteri dan gosip. Benar, media cetak dan elektronik yang ada ketiga-tiga unsur ini akan mendapat sambutan.

“Aku bimbang, pemikiran anak-anak kita akan diracuni. Bukankah siapa kita lima tahun akan datang ditentukan dengan siapa kita bergaul dan oleh apa yang sering kita baca, tonton dan dengar? Kalau cerita-cerita hantu ini yang kerap mereka tonton dan baca, fikiran bawah sedar anak-anak kita akan terkebelakang!”

Saya diam. Memang ada kebenaran kata-katanya itu. Budak-budak sekarang jadi penakut tidak bertempat, hendak ke bilik air, hendak tidur, hendak bersendirian semua penakut. Apa tidaknya cerita-cerita hantu sarat dengan adegan hantu muncul tiba-tiba dari bawah katil, dari sebalik pintu dan sebagainya.

“Aku bimbang melihat peranan ahli agama dan ayat-ayat Quran yang disalah tafsirkan dalam cerita-cerita hantu ini…” tambah saya untuk menyuburkan percambahan fikiran.

“Ada yang berhujah, tengok dalam cerita hantu ini kami memartabatkan ahli agama dan ayat-ayat Quran. Bila ahli agama datang dengan serban dan kopiah serta membaca ayat-ayat Quran, hantu akan cabut lari, terbakar, ghaib dan sebagainya. Apa pandangan kau tentang ini?”

“Al Quran ditujukan untuk difahami, dihayati dan diamalkan oleh manusia. Itu fungsi utamanya. Jika manusia tidak menghayati al Quran, manusia akan jadi hantu yang lebih ganas dan dahsyat!”

“Maksud kau?”

“Akibat meminggirkan Al Quran lahirlah hantu-hantu di kalangan manusia yang menjadi pembuang bayi, mat rempit, peragut, perogol, penagih dadah, perasuah, penjenayah, ahli politik yang putar belit, wanita yang mendedahkan aurat dan penggiat budaya hedonisme di kalangan orang Islam sendiri. Inilah hantu yang lebih dahsyat daripada polong, puntianak, penanggalan, pocong yang digembar-gemburkan itu.”

Saya teringat lagi pesan imam kampung saya dulu, katanya,” hantu ini ada dua, satu hantu di kalangan jin, dan satu lagi hantu di kalangan manusia. Hantu di kalangan jin lebih mudah dihadapi, baca ayat Quran dia akan lari. Tetapi hantu di kalangan manusia ni tak lari kalau dibacakan ayat Quran… “

“Betul kata kau. Ustaz-ustaz atau lebai-lebai dalam cerita hantu datang pada saat-saat akhir dengan kuasa magisnya. Mereka baca ayat Quran yang lebih mirip mantera atau jampi dan hantu pun cabut lari!”

“Pada hal peranan ahli agama dan ayat-ayat Quran bukan sekadar sebagai penghalau hantu tetapi pendidik, pendakwah sekali gus profesional yang menegakkan ayat-ayat Quran dalam sistem hidup manusia secara keseluruhan. Kalau dulu ahli agama dijemput di permulaan majlis untuk membaca doa, kemudian majlis pun berjalan dengan pelbagai agenda yang membelakangkan syariat… Kini ahli agama digambarkan pula sebagai penghalau hantu yang datang di hujung cerita yang tidak memaparkan pun Islam sebagai cara hidup!”

“Islam mesti dimartabatkan sebagai cara hidup dalam keluarga. Itulah penghalau hantu yang paling “mujarab”. Jika sebuah keluarga menjaga solat, menjauhi riba dan rasuah, menutup aurat, mengelakkan diri daripada pergaulan bebas, rajin berusaha insya-Allah mereka tidak akan jadi hantu…”

“Dan hantu-hantu di kalangan jin pun akan takut kepada diri dan keluarga itu betul tak?” tambah teman saya itu.

“Kalau kita tidak jadi hantu, hantu akan takut kepada kita. Orang yang takutkan Allah, makhluk lain akan takutkannya!”

“Jadi cara menghalau hantu?”

“Jangan jadi hantu!”

Kami sama-sama tersenyum.

“Nilai-nilai Islam sentiasa menjadi tempelan. Ayat Quran kekadang dijadikan tema awal atau muncul di akhir cerita hanya untuk menghalalkan cerita yang sarat dengan nilai syirik dan mistik. Jika tidak ada asas agama yang kukuh, tidak mustahil kuasa hantu yang menjadi fokus utama dalam cerita itu akan menenggelamkan kuasa agama yang dipaparkan di penutup cerita. Penonton akan lebih takutkan hantu berbanding keyakinan kepada kekuatan agama dan roh Al Quran,” jawab saya.

“Aku bimbang, ayat-ayat Al Quran sudah tidak dijadikan lagi bahan untuk mendidik hati manusia. Lambat-laun ia akan hanya menjadi azimat, tangkal yang digantung di palang pintu untuk menghalau hantu. Atau ia hanya akan jadi bahan mantera atau jampi serapah ahli-ahli agama yang berimej dukun atau bomoh semata-mata.”

“Nanti orang menuduh kau tidak percaya yang ghaib…”

“Yang ghaib itu ada. Syaitan dan jin ada. Ada hikmahnya Allah ciptakan mereka ghaib dan tidak boleh kelihatan. Dan bila Allah ciptakan begitu, itu sesungguhnya lebih baik untuk manusia. Tidak payahlah susah-susah kita jadi “seekers” untuk berjumpa dengan mereka. Tumpukan sahaja tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Musuh yang kita tidak nampak ini pun akan gentar dengan kekhalifahan kita!”

“Kau nak nafikan juga ada ulama-ulama yang pakar dalam menghadapi jin dan umat memerlukan mereka?”

“Aku tidak katakan begitu. Rasulullah saw sendiri telah berdakwah kepada golongan jin. Dan ramai ulama-ulama yang hebat yang mampu melihat jin dengan mata hati mereka. Dan bila ada masyarakat yang diganggu jin, mereka muncul untuk membantu. Tetapi itu hanya tugas sampingan..”

“Tugas sampingan? Apa maksud kau?”

“Tugas utama mereka berdakwah dan mendidik masyarakat. Mereka murabi bukan bomoh atau dukun. Cuma dalam tigas mendidik, kepakaran menghadapi jin kekadang diperlukan. Rasulullah saw juga begitu. Sejarah perjuangannya dipenuhi dengan kesabaran, keberanian dan iltizam mendidik manusia. Puluhan tahun, dari era Makkah menuju era Madinah…”

“Daripada berdakwah, mentarbiah, bersiasah hinggalah memerintah negara. Rasulullah saw lebih banyak menghadapi manusia. Sekali-skala sahaja baginda menghadapi kerenah jin. Kenapa agaknya ya?” giliran saya pula meminta pandangan balasnya.

“Sebab Rasulullah tahu jika manusia mengikut perintah Allah dan menegakkan cara hidup Islam dalam kehidupan mereka, jin tidak akan mengacau. Bahkan jin pun akan tunduk akur dan boleh menjadi hamba Allah yang soleh. Tetapi bila manusia jahat, menjadi hamba kepada hawa nafsunya, jin yang jahat akan mengganggu mereka.”

“Agak-agak kau mana lebih ramai, bayi yang dibuang oleh manusia yang tidak bertanggung jawab berbanding atau yang dilarikan puntianak? Berapa ramai remaja yang mati dan hilang anggota akibat merempit berbanding yang dicekik oleh hantu penanggal? Dan betapa dahsyatnya bahana yang menimpa hidup kita akibat makan rasuah dan riba berbanding termakan santau?”

Dia senyum.

“Ahli agama jangan muncul di hujung cerita dalam kehidupan sebenar manusia. Muncullah di awal, di tengah dan di hujung serta pada bila-bila masa sahaja. Jadilah pendakwah yang mengubat punca masalah. Bukan dukun atau bomoh yang hanya datang bila dijemput. Al Quran itu medium tarbiah bukan jampi serapah. Sedarlah bahawa bahaya hantu yang muncul di kalangan manusia sendiri lebih buruk dan meluas kesannya daripada hantu di kalangan jin.”

“Ayat Al Quran mesti dibaca oleh semua manusia untuk mengatur semua agenda hidupnya. Bukan dibaca oleh orang-orang tertentu hanya untuk menghalau hantu!”

“Dan pada malam Jumaat, jangan asyik terpaku di hadapan TV dengan pelbagai versi hantu yang dikutip semula daripada “mesin pemikiran kitar semula” yang dangkal dan rakus. Tetapi isilah program malam yang berakah itu dengan program membaca Al Quran, tahlil Yasin, qiamullail dan lain-lain aktiviti yang berfaedah.”

“Tidak salah untuk menonton TV, jika programnya memberi manfaat. Jika ada drama atau cerita yang mendidik jiwa apa salahnya?”

Saya terdiam. Ya, kita masih kekurangan penggiat seni yang berkarya atas apa yang diyakini, dialami dan dirasakannya. Hanya dengan itu hasil karyanya akan benar-benar mendidik jiwa. Penggiat seni yang mampu menghalau “hantu” dalam hati manusia bukan mereka yang dihantui oleh nilai-nilai komersial dan dunia “glamour” semata-mata.

“Apa yang mampu kita lakukan hanyalah percubaan mengetuk minda Melayu…”kata teman saya.

“Mengetuk bukan mengutuk… Dan kita mesti berusaha untuk menjadi bahu bukan hanya telinga dan mata pada masalah ini.”

Dan sahabat saya yang menjadi penulis skrip itu kini sedang menyiapkan karyanya berjudul: Hantu dalam hati manusia!

Tulisan : DIALOG DENGAN SENIMAN

“Jika halaman rumah kita dibiarkan begitu sahaja, akan tumbuh keledek atau lalang?” tanya saya kepada lelaki yang bergelar seniman itu.

“Pastinya lalang,” jawabnya, “kenapa?”

“Itulah perumpaannya hati manusia…”

“Maksud awak?”

“Mudah jadi jahat berbanding jadi baik.”

“Apa kena mengenanya dengan perbincangan kita ini?” tanyanya kehairanan.

Itulah antara dialog saya dengan seorang seniman sewaktu kami sama-sama hadir dalam satu muzakarah tertutup baru-baru ini. Muzakarah itu bertujuan mencari jalan terbaik bagaimana menangani masalah remaja masa kini melalui pendidikan dalam media massa.

“Begini, filem-filem kita sepatutnya memberi input yang lebih bagaimana nak jadi baik berbanding bagaimana nak jadi jahat…”

“Sekarang tidak?”

Saya mengangguk dan berkata“saya lihat adegan seorang jadi jahat lebih ditonjolkan bagaimana nak dia nak jadi baik.”

Saya terbayang filem-filem kita yang begitu stereotaip sifatnya. Bila ada masalah seks bebas, maka berlambak filem-filem bercorak itu di pasaran. Kemudian datang lumba haram, driff dan sebagainya. Kononnya untuk membantu menangani masalah-masalah tersebut. Sayangnya, hal sebaliknya pula berlaku. Filem-filem itu seperti memberi publisiti dan menggalakkan lagi gejala negatif itu.

“Kita perlu nilai komersial. Kalau khutbah orang tak tengok!” ujarnya tajam.

“Yang baik, khutbah? Yang jahat, ada nilai komersial?” balas saya.

Dia menjeling. Jelas tidak senang dengan “asakan” saya.

“Betullah kata saya. Kalau nak berkhutbah bukan dalam filem,” asaknya lagi.

“Penggiat filem perlu kreatif menyampaikan mesej yang baik melalui pendekatan yang menarik. Saya setuju dengan awak, jangan berkhutbah dalam filem. Masalahnya…”

“Masalahnya apa?”

“Masalahnya penggiat filem hanya kreatif dalam memaparkan bagaimana orang jadi jahat. Bila nak paparkan bagaimana orang jadi baik, mereka mula berkhutbah!”

Saya memulangkan paku buah keras kembali kepadanya.

Saya mengikuti filem-filem Melayu dari jauh. Begitu juga dengan drama-dramanya. Bagaimana elemen hantu, bohsia, bohjan, sumbang mahram, mat rempit dan lain-lain diadun untuk “makanan” minda dan jiwa orang-orang Melayu. Idea-idea yang sudah dicampakkan ke “Recycle Bin” pun sering dikitar semula untuk dinobatkan sebagai hasil seni. Usahkan di sudut autentik dan saintifiknya, nilai estetiknya pun kekadang lintang pukang.

Jalan pulang watak jahat menjadi baik kerap dipaparkan secara pra-matang dengan menafikan unsur sebab dan akibat secara logik dan netral.

“Kekadang secara tak sedar filem mengajar bagaimana orang jadi jahat, bukan sebaliknya!” tusuk saya lagi.

“Kenapa? Itu bukan maksud kami?”

“Adegan yang negatif dipaparkan begitu terperinci. “Reverse psicology” berlaku tanpa disedari. Nikmat jadi jahat kelihatan lebih menggoda berbanding tarikan menjadi baik.”

“Sekali lagi saya tekankan, penonton suka pergolakan. Mereka nak lihat pergolakan. Kalau cerita tenang sahaja mana laku?”

“Kalau begitu usah bercakap tentang akhlak dan moral. Beri sahaja apa yang masyarakat mahu. Penggiat filem jadi peniaga bukan pendidik. Tidak payah bermuzakarah sampai begini…” balas saya sinis.

“Kita hendak juga jalankan tanggung jawab sosial…” katanya perlahan.

“Selepas meraih keuntungan komersial?”

Itulah manusia. Tekadnya tidak bulat untuk Allah. Hakikatnya dunia pasaran adalah “Tuhan” baru sembahan manusia yang sudah ketandusan nilai Islam dalam dirinya.



Wednesday, 9 November 2011

Kompilasi Petua untuk Kesegaran Mata

Pilihan 1: Lekapkan 2 uncang teh yang sudah digunakan pada kedua-dua belah mata selama 12 minit. Amalkan selalu supaya mata sentiasa segar dan bersinar.



Pilihan 2: Lekapkan hirisan timun segar pada kedua-dua belah mata. Biarkan selama 20 minit sambil anda berbaring.



Pilihan 3: Keluarkan lendir dari beberapa batang daun lidah buaya. Sapukan pada kedua-dua kelopak mata dan pejamkan mata kira-kira 35 minit. Selepas itu, cucilah kelopak mata anda.



Pilihan 4: Untuk menyegarkan mata gatal dan letih, ambil beberapa helai daun sireh muda. Kemudian, cuci bersih, ramas-ramaskan dan masukkan ke dalam air suam. Seterusnya, tapis airnya. Rendamkan mata anda ke dalam air suam tersebut sambil kerdipkan berulang kali. Amalkannya selalu.

Kompilasi Petua utk Seri Wajah

Pilihan 1: Giling hingga lumat 7 mata kunyit, segenggam pegaga, sedikit beras dan segenggam cekur manis. Sebelum mandi, gosokkan bancuhan tersebut pada seluruh muka dan badan anda secara perlahan-lahan hingga daki keluar.



Pilihan 2: Goreng 1 cawan beras yang telah dibasuh bersama sedikit kunyit hidup sehingga berwarna hitam. Biarkan sehingga bau beras dan kunyit itu naik. Sapu dan gosokkan ramuan tersebut pada seluruh badan termasuk muka. Amalkan selalu sebelum mandi.



Pilihan 3: Basuh dan tumbuk hingga lumat beberapa helai daun pegaga. Perah beberapa titis air limau dan gaul sampai rata. Sapukan campuran tersebut ke seluruh muka anda sebelum dibilas dengan air bersih.



Pilihan 4: Goreng 1 cawan beras tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar hingga lumat. Campurkan dengan sedikit putih telur, air limau dan 1 sudu teh air kunyit. Tepekkan pada muka kecuali bahagian mata anda.



Pilihan 5: Rebus kurma merah seberapa banyak yang anda perlu. Air rebusan tersebut dicampurkan 1sudu besar madu dan 2 sudu besar jus buah prun. Minum 2 kali sehari.



Pilihan 6: Bersihkan 1 buku ibu kunyit dan buang kulitnya. Kemudian bakar sehingga layu dan tumbuk halus. Campur dengan 1/4 cawan air dan tapis sebelum diminum air tersebut. Ibu kunyit ini hanya diminum sekali sahaja selepas ibu-ibu melahirkan anak.



Pilihan 7: Parut 1/3 lobak merah. Lumurkan parutan tersebut ke seluruh wajah anda dan biarkan selama 15 - 30 minit. Kemudian bilas. Amalkannya sebelum tidur.



Pilihan 8: Rendam kacang soya, kemudian kisar dan didihkan. Masukkan air didihan tersebut ke dalam loyang dan wapkan muka anda di dalam kepulan asapnya, Buatlah sekerap yang mungkin untuk perubahan yang ketara.



Pilihan 9: Rendam serbuk teh semalaman. Sapukan serbuk tersebut ke seluruh muka pada keesokan harinya sambil berselawat 3 kali sebelum mandi pagi. Kulit yang kasar akan beransur-ansur menjadi licin, halus dan berseri.



Pilihan 10: Rebus segenggam daun inai hingga air bertukar kemerah-merahan. Apabila air rebusan yang sudah sejuk, basuh muka menggunakannya sambil selawat 3 kali. Amalkannya 3 malam berturut-turut dan anda boleh lihat perbezaannya.

Kompilasi Doa

Doa memohon rahmat


Surah Ali Imran 8-9

(mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; Karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)".

"Ya Tuhan kami, Sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan pada) hari yang tak ada keraguan padanya". Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji.





2. Doa mohon zuriat yang baik,



surah Ali-Imran (ayat 38).

Di sanalah Zakariya mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: "Ya Tuhanku, berilah Aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa".





3. Doa anak supaya kerjakan solat,



surah Ibrahim (ayat 40-41).

Ya Tuhanku, jadikanlah Aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan shalat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.

Ya Tuhan kami, beri ampunlah Aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)".





4. Doa anak agar taat kepada Allah,



surah Al-Baqarah (ayat 128).

Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) diantara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah Taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.





5. Doa diberi zuriat menyejukkan mata memandang,



Surah Al-Furqan (ayat 74).

"Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (Kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.





6. Doa anak pandai belajar,



surah Al-Anbiya (ayat 79).

. Maka kami Telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat)[966]; dan kepada masing-masing mereka Telah kami berikan hikmah dan ilmu dan Telah kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud. dan kamilah yang melakukannya.





7. Doa anak lembut hati,



surah Al-Anbiya, (ayat 69)

Kami berfirman: "Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim",



atau Al-Hasyar (ayat 22-24).

Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, yang Maha suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengaruniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang membentuk Rupa, yang mempunyai asmaaul Husna. bertasbih kepadanya apa yang di langit dan bumi. dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.





8. Doa anak rajin sekolah,



surah Taha (ayat 1-5).

Thaahaa

Kami tidak menurunkan Al Quran Ini kepadamu agar kamu menjadi susah;

Tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah),

Yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang Tinggi.

(yaitu) Tuhan yang Maha Pemurah. yang bersemayam di atas 'Arsy

Petua Orang Tua Tua untuk Kecantikan Wanita

Garam mandi bermanfaat untuk kecantikan dan kesihatan tubuh secara keseluruhan. Garam mandian umunya mengandungi 10 kali lebih konsentrasi mineral dibandingkan dengan garam biasa. Berendam dalam garam boleh membantu tubuh memperbaharui kandungan mineral dalam tubuh, menjaga metabolisme sel kulit, dan membuat anda terasa relaks.



1) Campur 1/2 sudu teh garam ke dalam segelas air mineral. Gunakan untuk membasuh mata yang keletihan.

2) Campurkan garam dengan baking soda dalam jumlah yang sama banyak. Ia berguna sebagai pencuci mulut (berkumur) untuk kesegaran nafas.

3) Campur satu sudu garam dengan air panas untuk merendam kapas. Gunakan kapas untuk menjaram bahagian mata yang bengkak/sembap.

4) Rendam kaki yang keletihan dengan campuran air suam panas dengan segenggam garam. Basuh dengan air sejuk. Kaki akan terasa segar semula.

5) Masih dalam keadaan basah selepas mandi, urutkan tubuh, kaki dan tangan dengan garam. Hasilnya sel-sel mati akan terkeluar dan pusingan sel kulit akan meningkat

6) Campurkan garam secukupnya dengan minyak zaitun. Dengan cara yang lembut dan perlahan dengan tarikan arah atas, urutkan campuran tersebut ke wajah dan leher. Biarkan 15 minit, kemudian cuci. Facial ringkas ini akan menyegarkan tubuh.

Petua untuk kempiskan perut

Berikut adalah koleksi petua untuk mengempiskan perut. Selamat mencuba....

1. Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih .

2. Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung)

3. Jika tidak mahu bengkung,lumurkan atau sapu dekat perut sahaja,amalkan setiap malam.



Pilihan 2:

1. Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas.

2. Embunkan semalaman.

3. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil.



Pilihan 3:

1. Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air.

2. Minum air setelah selesai makan

3. Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya.



Pilihan 3: Selepas bersalin, sesetengah wanita mengalami masalah perut buncit. Cara untuk memulihkannya kembali ialah dengan mencampurkan sedikit kapur makan, 5 helai daun sirih, beberapa titik minyak kayu putih dan 1 sudu besar air limau nipis. Sapukan ramuan tersebut pada perut dan pakailah bengkung. Lakukan sehingga nampak perubahannya.



Pilihan 4: Tanak kelapa hingga menjadi minyak. Setelah sejuk, sapukan pada perut. Biarkan selama 10 minit. Lakukan setiap hari sehingga menampakkan hasilnya.



Pilihan 5: Didihkan jadam dengan sedikit air asam jawa sehingga pekat. Apabila suam, lumurkan pada perut sebelum memakai bengkung.



Pilihan 6: Bancuh sedikit asam jawa, segelas air panas dan garam. Embunkannya semalaman. Keesokkan paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka.

Monday, 31 October 2011

Pesanku

Pesan buat teman,

Buangkanlah kata-kata 'sepatutnya' dan 'kalau' daripada kamus hidupmu kerana ia menunjukkan kau tidak redha dengan ketentuan Allah. Terimalah apa saja takdir Allah dengan hati yang terbuka. Usah sesekali di sesali dengan apa yang terjadi. Pastinya ada hikmah di setiap kejadian yang berlaku.

Thursday, 27 October 2011

Cakna

Baginda Rasulullah saw menyeru bahwa semua keadaan yang wujud datang daripada qudrat Allah (swt). Apa yang berlaku dan sedang berlaku serta apa-apa yang akan berlaku semuanya datang dari Allah (swt). Inilah dakwah nabi-nabi termasuk Nabi (saw) bahwa kejayaan manusia bukan bergantung kepada apa yang diusahakan oleh manusia tetapi bergantung kepada apa yang ditetapkan oleh Allah (swt).

Wednesday, 26 October 2011

Human evolution

Doa

Dari ‘Abdullah bin ‘Umar, dia berkata, “Di antara doa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah:



اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ وَجَمِيعِ سَخَطِكَ



“ALLOOHUMMA INNII A’UUDZU BIKA MIN ZAWAALI NI’MATIK, WA TAHAWWULI ‘AAFIYATIK, WA FUJAA’ATI NIQMATIK, WA JAMII’I SAKHOTHIK”



[Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari hilangnya kenikmatan yang telah Engkau berikan, dari berubahnya kesehatan yang telah Engkau anugerahkan, dari siksa-Mu yang datang secara tiba-tiba, dan dari segala kemurkaan-Mu]. (HR. Muslim no. 2739).

Doa

DO'A PERLINDUNGAN 4 KEBURUKAN

Allahumma inni audzubika min ilmin laa yanfa’u wamin qolbi laa yakhsya’u, wamin nafsin laa tasyba’u, wamin da’watin laa yustajabu laha.

Artinya : “Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyu’, dari nafsu yang tidak pernah kenyang, dan dari doa yang tidak dikabulkan.”(HR Muslim 4899)


Tuesday, 18 October 2011

A PHD SONG




LOL

QUITTING





BEEN THROUGH THIS AND STILL STRUGGLING....

FEELS LIKE QUITTING?





LOL.... SO TRUE....

BIRTHDAY DILEMMA






LOL...... BEYOND WORDS!

HAPPY BIRTHDAY





LOL.... THIS ONE APPLIES TO ME TOO!

INTELLECTUAL FREEDOM





lol.... so true....

Interaction




hahaha..... well, can't agree more!

Writing



I have been through this! lol......

yeah!

It's true....

Problem solving chart... lol

hmmm

Performance....

Did You Get My Emails

Monday, 17 October 2011

Teaching Alphabet to post-modern children

Motivasi

Everything that you give for the sake of Allah, Allah will replace it with something better.

Sunday, 16 October 2011

Renungkan....

Tatkala kita sedari betapa sukarnya untuk mengubah sikap diri kita sendiri, barulah kita ketahui berapa susahnya juga untuk kita mengubah sikap orang lain.

Motivasi

“RAJIN ADALAH PENAWAR YANG PALING MUJARAB. MALAS ADALAH RACUN
YANG PALING BERBISA.” - Imam Ghazali

Motivasi

Jangan berputus asa apabila menghadapi kesusahan kerana titisan hujan yang jernih juga berasal daripada awan yang gelap.

Motivasi


Kita tidak boleh merubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tetapi, kita boleh merubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari di sebalik mendungnya awan. Walaupun perkara tidak berpihak kepada kita, cari cara bagaimana kita boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya. Fikir yang baik-baik sahaja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang. Rezeki kita murah dan segala yang baik-baik datang sendiri pada kita. Kita menjadi apa yang kita selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk, sedangkan kita boleh tarik semua yang baik-baik? Fikir yang buruk, kita akan dapat yang buruk.

Flapjack bars


  • crunchy flapjack bars 001HERO
  • 60ml (4tbsp) vegetable oil
  • 90ml (6tbsp) honey
  • 25g (1oz) light Muscovado sugar
  • 150g (6oz) organic oats
  • 50g (2oz) sunflower seeds
  • 25g (1oz) sesame seeds
  • 25g (1oz) desiccated coconut
  • 50g 2oz) dried apricot pieces, chopped
  • 50g (2oz) sultanas

Put the oil and the honey into a saucepan and heat gently until the honey has melted. Remove from the heat and stir in all the remaining ingredients.
Press the mixture into a greased 28cm x 18cm (11" x 7") baking tin and level the top.
Cook in the oven for 20-25 minutes at Gas Mark 4, 180°C, 350°F, until the biscuit is golden brown. Mark it into bars while it is still hot. Cool slightly, then cut into slices. Remove from the tin and cool on a wire rack.
Store the bars in an airtight container; they will keep for one week.

Apple Flapjack



  • Apple flapjacks HERO

  • 250g (8oz) butter
  • 250g (8oz) caster sugar
  • 175g (6oz) golden syrup
  • 425g (14oz) porridge oats
  • 2 apples, peeled and chopped

Preheat oven to Gas 4, 180ºC, fan160°C. Oil and line base of a 20x30cm (8x12in) cake tin with baking parchment.
Melt butter, caster sugar and golden syrup together in a pan, stirring until sugar has dissolved. Remove from heat and stir in oats and apples.
Spread mixture in tin and bake for 20-25 minutes. Cut into 12-14 bars; allow to cool before turning out of the tin.

Apple crumble



  • Apple crumble HERO
  • 4 eating apples
  • 2½tbsp caster sugar
  • 2tbsp water
  • 100g (3½oz) plain flour
  • 50g (2oz) porridge oats
  • 50g (2oz) butter

Preheat the oven to Gas 5, 190ºC, fan170°C. Peel, core and thinly slice the apples, and place in a 1-litre pudding basin. Sprinkle with a little of the sugar. Pour over 2tbsp boiling water.
Place the flour, sugar and oats in a mixing bowl. Add the butter and rub into the mixture until it resembles breadcrumbs. Sprinkle topping over the apples and bake for 40-45 minutes until golden brown. Serve with a spoonful of homemade custard.

Mexican Japaleno and Lime Burger


  • Mexican jalapeno and lime burgers hero cb1af37a 7522 4087 9435 ffe8c4f7a054 0 472x310

  • 1 onion, finely chopped
  • 1 pepper, diced
  • 1tbsp of Finest Mexican style rub with Jalapeno & Lime
  • 100g cheese, grated


Mix the mince, onion, pepper, garlic, rub, cheese and thyme in a bowl. Mould into patties, and then fry, grill oven bake or barbecue.
Serve in rolls with salad, sour cream and guacamole.

chicken fajita

ChickenFajitas HERO



  • For the spicy chicken
  • 2 limes, rinsed
  • 1tbsp olive oil
  • 2 x 240g packs Skinless mini chicken breast fillets
  • For the peppers
  • 4 peppers (red, green, yellow and orange), washed
  • 1 medium onion
  • 2 garlic cloves, peeled and crushed
  • For the guacamole
  • 2 ripe avocados
  • ¼tsp ground cayenne pepper
  • 8 cherry tomatoes, washed and quatered
  • To serve
  • 320g pack flour tortillas, warmed as per packet instructions


Make the marinade for the chicken by grating the lime zest into a shallow bowl. Cut thelimes in half. Squeeze the juice from 3 halves into the bowl. Add the cayenne pepper and olive oil. Mix well. Add the chicken. Leave for 10 minutes.
Cut each pepper in half and pull out the core and stalk to deseed. Cut into thin slices and place in a mixing bowl. Peel and thinly slice the onion. Add to the peppers, with garlic and oil and mix. Leave until ready to cook.
To make the guacamole first cut the avocados in half. Remove the stones and scoop out the flesh. Gently mash with a fork to make a lumpy puree. Stir in the garlic with the juice from the remaining half lime and the cayenne pepper. Stir the cherry tomatoes into the guacamole
Heat the oil in a large non-stick pan over a medium heat. Cook the chicken, stirring occasionally until the pieces are browned and cooked through (usually about 7 minutes). There should be no trace of pink flesh and the juices must run clear. Transfer to a serving bowl.
Stir-fry the pepper mix for 2 minutes until it is lightly coloured but still crunchy. Wrap the chicken, guacamole and peppers in the warm tortillas.

chicken fajita


  • 2 teaspoons chilli powder
  • 1 teaspoon smoked paprika powder
  • 2 skinless chicken breasts cut into strips (150g each)
  • 1 tablespoon Flora Cuisine
  • 1 onion thinly sliced
  • 1 avocado
  • 1 lime
  • 4 flour tortillas
  • 1 red pepper sliced
  • 150g (6 oz) low-fat natural yoghurt
  • handful of fresh chopped coriander


Combine the chilli and paprika and sprinkle evenly over the chicken.
Heat the Flora in a non-stick frying pan, and fry the chicken with the onion until it is cooked through.
Halve the avocado, remove the stone and skin and cut into small dice. Sprinkle over the lime juice.
To serve, divide the chicken and onion evenly between the tortillas, add the pepper, avocado, yoghurt and chopped coriander, roll up and enjoy!

Spaghetti bolognese



  • spag bol hero

  • 30ml olive oil
  • 400g beef mince
  • 200ml beef stock
  • 1 large onion, finely chopped
  • 2 cloves garlic, minced
  • 400g chopped tomatoes
  • 1 bay leaf
  • salt
  • pepper
  • For the spaghetti and garnish
  • 300g dried spaghetti
  • 50g parmesan, shaved


Heat the olive oil in a large saucepan over a medium heat for 1 minute. Add the onions with a little salt and sweat them for 5 minutes, stirring occasionally. Stir in the mincedgarlic and stir well, cooking for a further 2-3 minutes.
Increase the heat and add the mince, browning well and stirring to break the meat up. Once browned, stir in the chopped tomatoes, then the stock and bring to the boil. The sauce will look quite thin at this point but it will thicken as it reduces.
Reduce the heat to a simmer and add the bay leaf. Cook for 45-50 minutes uncovered until the sauce has thickened, making sure to stir occasionally.
Once the sauce is ready, adjust the seasoning and keep warm. Cook the spaghetti in a large saucepan of boiling salted water according to packet instructions until 'al dente'; usually 8-10 minutes. Drain and toss well with the sauce.
Spoon onto serving plates and garnish with the shaved parmesan. Serve immediately.

Renung-renungkan...

Remembering that I’ll be dead soon is the most important tool I’ve ever encountered to help me make the big choices in life. Because almost everything - all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure - these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose.

Nasihat Ulama'

Janganlah kamu menjadi ‘pak turut’ yang sering berkata (& berfikir) : “Jika orang di sekelilingku baik nescaya akan baiklah aku, namun jika mereka zalim, aku jua menjadi zalim”. Hendaklah kamu menetapkan jiwa dan pendirianmu sehingga jika manusia baik, kamu baik bersama mereka, tetapi jika mereka buruk, maka kamu menjauhi keburukan & kezaliman (tidak seperti mereka)."

Nasiha Ulama'

Islam tidak mengajar kesamarataan dlm semua perkara, kerana 'equality' dalam semua perkara adalah suatu kezaliman. Justeru, ilmu & pendirian yang disampaikan oleh seseorang tokoh akademik atau ilmuan itu pasti akan sentiasa cenderung & berpihak kpd yg diyakini lebih benar @ kurang mudarat. Jika anda ingin mereka sentiasa 'neutral' & tidak berpihak, maka anda akan jatuh dalam zalim krn ingin kezaliman dilakukan oleh mereka. Ilmu itu mnjadikan sesrog alim perlu berpendirian & tak neutral. Adil itu brbeza dgn equlity dan fairness, adil itu adlh justice, walau ia berpihak. Sentiasa neutral pula boleh jatuh ke dlm munafiq (Ust. Zaharuddin)

Nasihat Ulama'

Antara kejahilan yang merbahaya di zaman ini adalah pelajar ilmu Islam dari satu dua hadis & terus mengambil faham secara literal tanpa memahami konteks & erti hasil dari gabungan nas yg pelbagai, akhirnya menjadi sesat dlm kefahaman, lebih hodoh apabila dgn gopoh mengutuk ulama sbgi salah hanya krn kefahamnnya terhdp satu dua hadis yg baru dipelajari. Amata benar kata2 hukama "hadis Nabi boleh menjadi racun bila diperolehi secara mentah oleh awam, ia hanya menjadi penawar bila diproeses oleh ulama ( Ustaz Zaharuddin)

Nasihat Ulama'

"Jika kelak nanti menjumpai ulama' atau ilmuan Islam yg kerjanya ASYIK menghina org lain, dorong benci kpd ulama' lain, mengutuk, asyik menyalahkan dengan kata-kata kesat & berat tanpa adab, JAUHILAH DIA walau setinggi manapun ilmunya kerana hakikatnya ilmu Islamnya tidak meresap ke dalam jiwa & hatinya, hanya terhenti di kerongkong. Nanti pula anda akan menjadi seorg ulama pengutuk jua hasil 'cetakan' dari cara guru itu." (Ust. Zaharuddin)

Cakna

Biarpun jalan itu panjang, kita harus merintisnya perlahan-lahan.

Friday, 14 October 2011

Petikan Ayat-Ayat AlQuran

(By Paridah Mohamad)


74 al Muddathir:31

http://www.facebook.com/video/video.php?v=192502704111499

Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia lah sahaja. Dan (ingatlah, segala yang diterangkan berkenaan dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.



87. al A'la :3

http://www.facebook.com/video/video.php?v=184421424919627

Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhlukNya) serta memberikan hidayah petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya)



92. al Lail :12

http://www.facebook.com/video/video.php?v=184420974919672

Sesungguhnya tanggungan Kamilah memberi hidayah petunjuk (tentang yang benar dan yang salah).



93. ad Dhuha:7

http://www.facebook.com/video/video.php?v=194009360627500

Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu – Al-Quran)?



94: al Insyirah:1

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ?



https://www.facebook.com/video/video.php?v=194008997294203





47: Muhammad:[17]

Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar), Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertaqwa.

https://www.facebook.com/video/video.php?v=180083558686747



an najm:30

...dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk.

https://www.facebook.com/video/video.php?v=187397384622031



al Fath:2

..dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).

https://www.facebook.com/video/video.php?v=183143458380757



al Jasiah:[11 ]



Al-Quran ini ialah hidayah petunjuk yang cukup lengkap; dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat penerangan Tuhannya, mereka akan beroleh azab dari jenis azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

https://www.facebook.com/video/video.php?v=188915951136841





as shura:13

Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).



https://www.facebook.com/video/video.php?v=182194598475643



at Thalaq:11

(Dengan mengutuskan) seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Allah yang menerangkan kebenaran, supaya Allah mengeluarkan orang-orang (yang sedia diketahuiNya akan) beriman dan beramal soleh – dari gelap-gelita (kesesatan) kepada cahaya (hidayah petunjuk). Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah dan beramal soleh, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah (dengan yang demikian) telah mengurniakan kepadanya sebaik-baik pemberian.



https://www.facebook.com/video/video.php?v=197431220285314



As Saffat:[57 ]



“Dan kalaulah tidak disebabkan nikmat pemberian Tuhanku (dengan hidayah petunjuk), nescaya akan menjadilah daku dari orang-orang yang dibawa hadir (untuk menerima balasan azab) “.





Yaa Siin:[21]

“Turutlah orang-orang yang tidak meminta kapada kamu sesuatu balasan, sedang mereka adalah orang-orang mendapat hidayah petunjuk”.



Fathir:8

.....Kerana sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Oleh itu, janganlah engkau membinasakan dirimu (wahai Muhammad) kerana menanggung dukacita terhadap kesesatan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka kerjakan.



as sajdah:3

.....semoga mereka beroleh hidayah petunjuk.



Lukman:[3 ]

Menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik

31:[4 ]

Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang, dan memberi zakat, serta mereka yakin tentang adanya hari akhirat.

31:[5 ]

Mereka itulah yang tetap mendapat hidayah petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya.



an Nur 24:[35]

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah “misykaat” yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu – dengan sendirinya – memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.



al Hajj:16

...Al-Quran itu sebagai ayat-ayat keterangan yang jelas nyata; dan sesungguhnya Allah memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan dan undang-undangNya).

Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik. (Munafiqun:6)



Maryam: 19:58

Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.



al isra:[15 ]

Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja).



Ibrahim:[4]

Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka. Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.



Yunus:[25]

(Itulah dia kesudahan kehidupan dunia), dan sebaliknya Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa, dan Dia sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) ke jalan yang betul lurus (yang selamat itu).



al a'raf:[30 ]

Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam petunjuk hidayah.

Cinta atau tanggungjawab?

Cinta itu bukan alasan utama untuk dapat bahagia kerana ramai juga bercerai kerana cinta. Ramai orang bercinta bagai 'hilang ingatan' tapi bercerai berai juga akhirnya. Ramai yang kahwin suka sama suka, tapi rumahtangga runtuh akhirnya. Ini bukan soal cinta atau suka. Ini soal sejauh mana kebergantungan suami isteri pada Allah dlm setiap urusan. Sejauh mana mereka sepakat dalam mencari BERKAT dalam rumahtangga...Bila tiada berkat naik kereta BMW bersama isteri pun tak seronok asyik bergaduh je tapi bila berkat, naik Kancil dari KL ke Penang pun rasa seronok bergelak ketawa dgn isteri atau suami kita... (via Norman Liverpool)

Thursday, 13 October 2011

Terimalah Dia Seadanya...

Oat Porridge



  • Porridge with compoteHERO

  • 300g dried apricots, cut into strips
  • juice and zest of 2 oranges
  • 100g (3½oz) dried cranberries
  • 75g (3oz) walnut pieces
  • 30g (1¼) porridge oats (per serving)


Add the apricots to a pan with the orange juice and gradually add in up to 300ml of water, stirring as you go. Bring to the boil. Reduce the heat and simmer for 5 minutes.
Mix in the cranberries, orange zest and walnuts. Decant the compote into a jar, allow to cool, then store in the fridge for up to two days.
Make the porridge according to the packet instructions then serve with a spoonful of compote.

Chocolate and raspberry tarlets




  • ChocolateMousseTartletsFor the chocolate pastry
  • 50g (2oz) unsalted butter, softened
  • 40g (1½oz) icing sugar
  • 1 medium egg yolk
  • 40g (1½oz) cocoa powder
  • 75g (3oz) plain flour
  • For the filling
  • 100g (3½oz) luxury plain chocolate
  • 40g (1½oz) caster sugar
  • 16 whole Organic raspberries


To make the chocolate pastry, place the butter, icing sugar, and egg yolk in a bowl and stir with a wooden spoon until smooth. Sift in the cocoa powder and flour and mix to a dough. Roll into a ball, flatten and chill in the fridge for 20 minutes.
Preheat the oven to gas 4, 180°C, fan 160°C and grease 4 individual 11cm (4 in) flan tins. Remove the pastry from the fridge and divide into four pieces. Place each piece in an individual tart tin and press into place with your fingers. Then chill in freezer for 10 minutes.
Set the tins on a baking tray then place a square of parchment into each pastry case, fill with baking beans or rice and bake for 10 minutes.
Remove the baking beans and parchment and return to the oven for a further 5 minutes until set. Set aside, and increase the oven temperature to gas 6, 200°C, fan 180°C.
Next, make the filling. Melt the chocolate in a bowl over a pan of boiling water then cool slightly.
In a separate bowl, whisk the egg whites until peaks start to form, then add the sugar gradually, whisking the whole time.
Mix the egg yolks into the cooled melted chocolate. Stir a spoonful of the egg whites in to loosen the mixture, then carefully fold in the remainder of the egg whites. Spoon half the mousse mixture into the tartlet cases, then divide the raspberries evenly between the 4 tartlets. Top with the remaining mousse mixture.
Cook for 12 minutes until just firm, but still slightly wobbly in the centre. Serve immediately with whipped cream and more raspberries. Eat warm or cool.







Double Chocolate Mousse



  • Double Chocolate MousseHERO
  • 100g (3½oz) dark chocolate
  • 100g (3½oz) white chocolate
  • 3 egg yolks
  • 400ml (14fl oz) double cream
Break each chocolate into a separate heatproof mixing bowl and melt in the microwave, or place one at a time over a pan of gently simmering water, then remove the bowl from the pan and set aside to cool slightly.
Put the eggs and sugar in a medium heatproof mixing bowl. Set the bowl over a pan containing 2.5cm (1in) of gently simmering water and whisk with an electric hand whisk on low speed for 4-5 minutes. The mixture will become thickened and paler in colour. Remove the bowl from the pan and heat, then continue whisking for a minute or 2 to cool the mixture. Set aside.
Whisk the cream to very soft peaks. Fold one third of the cream into the cooled dark chocolate, followed by two thirds of the egg yolk mixture,Fold the rest of the cream into the white chocolate, then the rest of the egg yolk mixture.
Layer the two mousses into four glasses and decorate with grated chocolate or cocoa. Chill for 1 hour before serving.

strawberry n vanilla cheese cake

Strawberry cheesecake HERO



  • 100g (3½oz) reduced fat digestive biscuits
  • 50g (2oz) reduced fat butter
  • 5 sheets leaf gelatine
  • 450g (14½oz) strawberries, hulled
  • 300g (10oz) light cream cheese
  • 300g (10oz) fat-free Greek yogurt
  • 3tbsp caster sugar
  • few drops vanilla essence
  • 1tsp icing sugar

For the biscuit base, crush the biscuits in a plastic bag to make fine crumbs.
Melt butter in a small pan and stir in the biscuits. Divide between 6 individual silicone cake moulds or cupcake cases and pack down with the end of a rolling pin. Place in the fridge for 15 minutes to set (put moulds on a tray so they are easy to move around).
Place gelatine in a small pan with 4tbsp of water. Soak for 10 minutes until softened, then heat very
gently until melted. Do not boil. Remove from heat.
Put 150g (5oz) strawberries in a food processor or liquidiser with the cream cheese, yogurt, sugar and vanilla. With the machine running, pour on the gelatine in a thin stream until smooth.
Pour over biscuit mix and set for 3 hours in the fridge.
Make the strawberry sauce by blending another 150g (5oz) of strawberries in a clean food processor or liquidiser with the icing sugar. Blend until smooth. If liked the sauce can be boiled to reduce it and make it jammier in texture.
To turn out, run a knife around the inside of each mould and invert onto a tray, peeling off moulds. Top with halved strawberries and coulis.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...