Search This Blog

Sunday 4 October 2009

AIDILFITRI 2009

Salam semua,

Ku susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf sebab menyepikan diri buat beberapa ketika. Bukannya apa, lepas-lepas raya ni ramai yang agak kurang sihat. Anak-anak demam selsema, termasuklah diri ini. Tak berapa boleh nak bangun pun. Jadi tak dapatlah nak mengupdate blog.

Apapun hari ini aku nak share dengan semua sedikit sebanyak gambar dan keriangan di Aidilfitri 2009 buat tatapan dan sahabat handai yang sering membaca blog ini dan juga semua yang selalu menghantar khabar berita.


Aidilfitri tahun ini tidaklah sehebat mana. Meriah tetap meriah tetapi tidaklah semeriah seperti kita beraya di tanah air. Suasana tetap berbeda. Tetapi raya mesti rayakan..... mana boleh tak raya betul tak....untuk anak-anak yang masih belum mengerti, pasti mereka mengharapkan raya yang terbaik dan meriah. Jadi aku dan suami berusahalah menjadikan raya ini yang terbaik buat anak-anak walaupun taklah semeriah seperti di kampung.

Jom kita mula dengan pengumuman raya. Haaaa... kalau nak tahu pengumuman raya kat sini lagi suspense. Kalau di tanah air tu, kita dah tahu awal-awal bila nak raya dan kita boleh agak bila nak buat persiapan raya. Tetapi lain keaadaannya di sini. Pengumuman di buat oleh pihak masjid last minit. Hampir 10 malam barulah tahu kata esok raya. Aku dah panik. Apa taknya, sebelum-sebelum tu, kawan-kawan kat sini kata selalu Glasgow raya lambat sehari (Malaysia raya dulu, pastu London, then baru Glasgow). Raya tak selaras. Tapi tahun ini, semua sambut sekali. Bayangkan tahu dah dekat nak tengah malam, Nasib abik aku ada stok dalam fridge. Kelam kabut lah aku tak tidur malam masak untuk pagi raya. Hu hu hu...... giler ye tak. Aku masak sorang-sorang. Nasib baiklah hubby tolong. Kalau tak mau nangis aku. Ingatkan raya lambat lagi......... aku pun masak macam kat tanah air, buat rendang, nasi himpit, kuah kacang, pulut kuning, kari kambing dan banyak lagi lah. penuh satu meja........ aku fikir-fikir kalau tak masak.... kesian kat suami dan anak-anak.... itu yang aku berperng kat dapur tu sampai pagi..... Nasib baik esok tak sekolah. Klu tak nahas aku.

Pagi raya pulak, kami bersiap-siap pergi central mosque untuk sembahyang raya. Bertolak drai rumah pukul 9.00 pagi. Sampai je kat city, traffic jamlah pulak. Rupanya ramai betul muslim yang nak pergi sembahyang raya. Dekat-dekat setengah jam baru dapat gerak nak masuk perkarangan masjid. Bayangkan dapat gerak perlahan-lahan. Dah lah Glasgow nih banyak traffic lights. Seksa betul nak dapat gerak. Masalah seterusnya ialah, parking. Bila dah dapat masuk, parking pulak susah. Lepas pusing-pusing punya pusing, dapat jugak parking kat ceruk-ceruk. Kira ok lah tu... dapat jugak. Kalau di tanah air tu kan senang je bila nak sembahyang, tak adalah teruk macam ini.  Lepas tu, berebut-rebutlah kami pun, cuba meloloskan diri untuk masuk ke dalam masjid dan mencari tempat untuk bersembahyang. Mana taknya, dah lambatlah katakan. takut orang dah mula, terlepas pulak. Masuk ke dalam masjid...... huh.... lautan orang penuh...... sampai nak lalu pun tak boleh. Punyalah ramai umat!!!!! sampai nak mengesot pun susah! aku cuba cari jugak ruang untuk aku dan anak-anak. Dapat jugaklah walaupun ruang sekangkang kera. Lega.  Seksa jugak nak sembahyang raya kat sini.

Bab sembahyang pulak,  ha ha ha ha ha..... kali ini aku rasa aku sembahyang raya tak betul!!!!!!! ha ha ha ... kalau kat mesia tu, cara kita handle sembanhyang raya teratur. Kat sini tak ada. aku sampai jadik confuse. Tah apa apa tah! Aku rasa lah, sebab beza mazhab kan. Khutbah pun tak ada, cara sembahyang pun lain. Tapi aku ikut je ler. Tapi mesti tuhan gelak kat aku punya sebab sembahyang tak betul! Masa aku tengah sembahyang pun, selamba jer minah-minah pakistan tu, langkah kepala aku dan anak-anak sebab nak lalu. Teruk tul! Tak apa lah, janji niat aku nak sembanhyang kat central mosque tercapai walau aku tak tau tuhan terima atau tidak ibadat aku tu. Lepas tu, nak keluar masjid pun satu hal jugak. Susah dan tersekat-sekat. Kakak sampai hilang kasut! Puas aku cari. Jumpa jugak. Nasib, kalau tak aku kena pergi beli lain. 

Sampai di rumah, setelah beraya bersama keluarga, kami pun menikmati juadah. Aku cakap dengan anak-anak awal-awal: 'kat sini, raya rumah orang orang tak bagi duit raya tau. Adik kakak jangan sedih tau'. Yelah mana tau they all expect dapat duit raya pulak ke. Jenuh tu. Kenalah aku explain awal-awal. Anak aku yang kecik pulak banyak tanya....jenuh jawab. Bukan senang nak jawab pertanyaan budak kecik nih....

Bermula pukul 11.30 pagi, rumah aku penuh dengan tetamu yang hadir. Sampai tak ada ruang nak duduk. Pandai-pandai ler tetamu bawa diri. Penuh dengan tetamu sehinggalah pukul 2.00 pagi. Dan ini berterusan la sehingga raya ke-empat.  Penat memang penat. tapi seronok. Kerja aku masak dan masak dan masak sehingga raya ke-empat.Yelah masa nih la nak jumpa kawan-kawan. Waktu lain tak sempat sebabnya masing-masing sibuk dengan tugas masing-masing. Yang paling penting, dapat berjumpa dan bermaaf-maafan sesama kita.

Inilah sebahagian daripada gambar-gambar yang sempat aku ambil. Walau ada jugak yang aku tak sempat shoot. Tapi bolehlah. ada jugak kenangan.




Buah hati pengarang jantung hatiku....













 





 

Kawan-kawan dari  West End....









 


 


 

kawanku yang giler-giler.........
datang raya siap pakai uniform kerja lagi.... he he he he
Shikin nak masuk shift ke? Boleh tolong cuci pinggan mangkuk sekali.....








 



 




 



 



 







 



 


 
 



 



 


 



 



 



 



 



 



 


 





Inilah sebahagian dari gambar-gambar yang sempat aku uploadkan. Tak mampu pulak lah nak upload semua sebab memakan masa jugak.

Apapun, kawan-kawan di Malaysia, jangan risau.... walaupun kami jauh di sini, raya tetap raya walau caranya je lain sket. Raya rock la katakan.....he he he heh......



Oklah sehingga bertemu lagi.......


Salam mesra untuk semua,


Noor

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...