Search This Blog

Wednesday 27 July 2011

Our Lake District Adventure! Part 1 (Day 1)

Cumbria Tourism logo - click to go to their website in a new window



Lake District? Tempat apa tu? Di mana tempat tu?

Just to give you an overview of this place called Lake District, also known as The Lakes or Lakeland:

It is a unique corner of England and it takes about 2 hours journey from our home in Glasgow. Lake district is a large area in Cumbria, which is made up from several places/communities such as Ullswater, Keswick, Ambleside/Grasmere, Winderemere, Kendal, Lakeside etc. England's largest National Park includes Scafell Pike - its highest mountain, Wastwater. For more information about this place, sila klik SINI. You can walk, cycle and splash about in the beautiful Lake District to your heart’s content. With more than 3,500 kilometres of rights of way and 12 of the largest lakes in England


Jika di Scotland, National Park yang terbesar ialah Cairngorms Mountains (second largest national park in the UK - tempat kami main salji/skiing/sledging etc). 


Apa bezanya Lake District dengan Taman Negara Malaysia?

Jikalau anda pernah sampai ke Taman Negara di Pahang yang penuh dengan keindahan flora dan faunanya, gunung-ganang dan air sungai, Lake District juga tidak jauh bezanya. Bezanya cuma, di hutan di Taman Negara Malaysia sangat kaya dengan flora dan fauna dan untuk sampai di Taman Negara anda perlu menaiki beberapa jenis pengangkutan termasuklah menaiki bot. Di Lake District ini, kami memulakan dan menamatkan perjalanan hanya dengan kereta (turun kereta hanya untuk ambil gambar, makan-makan, tidur (kat hotel lah kan, mengenangkan anak-anak aku yang masih kecil lagi), doing some activities. Kami menjelajah dari satu pekan ke satu pekan (penatnya tak terkira! Punyalah jauh dan besar tempat ni! Habis satu Lake District kami 'tawaf' dalam masa 3 hari 2 malam). Secara peribadi, aku rasa tempat ini memang sangat cantik, penuh dengan English cottages, pekannya penuh dengan bangunan yang unik (traditional English buildings), penduduk yang peramah dan helpful. Tapi sini tiada 'Rafflesia' dan tiada 'Orang Utan' yang ada hanyalah gunung-ganang dan tasik-temasik. Gunung pun tak berapa nak ada pokok! gunung yang ala-ala botak tu tapi tetap cantik dan unik dengan cara yang tersendiri!


Baiklah, aku kira lebih baik aku berkongsi sedikit foto daripada berceloteh panjang. Jom, join me below!


These pictures below are taken at Pooley Bridge. 



Cuba tengok air yang jernih tu! Cantikkan? Nampak tenang sahaja. 



Permandangan daripada jetty di Pooley Bridge. Terlihat gunung-ganang yang sayup....



Di jeti ni, pengunjung boleh hire boat atau naik lake cruise. Tepuk dada tanya selera! Mana yang berkenan di hati. 





Itu jetty untuk board lake cruise. Harga? minta maaflah sebabnya saya pun tak tahu sebab saya tak naik. Masa tu dah petang sangat jadinya lake cruise pun dah tutup. Tak dapatlah kami naik. 



Bunga ini aku jumpa tepi jalan. Species apa atau apa namanya, aku pun tak tahu. Disebabkan dia cantik, aku ambil gambarnya juga. I guess, a native flora la. 




A view from the jetty. 

Kesimpulannya, tempat ini memang cantik dan sesuai untuk insan-insan yang mencari ketenangan. Bgai yang gemar belayar atau menghabiskan masa di atas bot, tempat ini amat sesuai bagi anda!



Cheers!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...