Search This Blog

Sunday 6 September 2009

Menu buka puasa....

Salam semua,


Apa khabar? Harap-harap semua sihat sejahtera.

Apa nak cerita ya hari ini. Hmmm....hari ini nak bercerita pasal menu berbuka puasalah.

Macam hari-hari yang telah lalu, kalau nak buka puasa di sini, terpaksalah masak sendiri dan bila kena masak sendiri tu kenalah guna segala kreativiti yang ada (walaupun kadang-kadang tak tahu resepi... he he he ). Bahan-bahan semua improvised. Guna ajelah apa yang ada. Tak boleh lah nak memilih bahan macam kat Malaysia. Sebagai contoh, lengkuas dan cili kering. Di sini memang payah nak dapat. Cili kering kalau ada pun, cili kering pakistan yang diperbuat daripada cili padi yang pedasnya tida terhingga. Huh.. mana boleh makan! Asam keping, jangan harap lah, lagi tak ada. Asam jawa, haaa.... ada.... jual paste asam jawa tapi tak sedap lah macam asam jawa kat tanah air tu. Jadi, moral of the story, masak je lah guna apa yang ada. kalau tak sedap pun lain cerita. telan jugak la. Kalau tidak nanti lapar!

Kat sini, aku banyak masak guna butter. Apa-apapun masak mesti guna butter. Lagi satu, cheese. Memang tak boleh lari. Kalau beli apa-apa makanan kat sini, cheese memang ada. Dah nama pun duduk negeri orang putih, kenalah banyak belajar-belajar makan makanan orang putih! Lepas ni, kalau tak pandai masak makanan orang putih aku tak tahu ler.... azie, nanti aku balik... aku masak kat kau macam macam makanan orang putih! Haa, lamb chop pun aku dah expert masak dah! Hubby aku suka makan lamb chop! Mana aku tak pandai!

Berbalik pada menu berbuka puasa, hari ini aku masak ayam masak merah. Lauk kegemaran suami dan anak-anak. Bolehlah.... walau bahan tak cukup. Habis jugak! Beberapa hari lepas, aku buat ikan rebus cicah air asam. Selalu kat Malaysia kita bakar. Tapi kat sini kena rebus ajelah. Kalau nak bakar, nak bakar kat mana? Penuh asap satu rumah, berbunyi pulak fire alarm, sampai pulaklah bomba depan rumah. Lepas tu, free je kena denda beribu-ribu pound! So, senang citer, makan apa yg boleh ajelah. Tok sah nak memilih.

Menu untuk esok pula, aku belum fikir lagi. Nantilah malam nanti aku fikir-fikirkan. Bukan apa, aku sampai tak tahu nak masak apa. Memanglah banyak resepi dalam internet tu, tapi masalahnya, nak cari bahan tu susah sangat! Tak pelah... buat aja apa-apa janji perut tak lapar. Nanti balik, boleh makan puas-puas!

Oklah, aku minta diri dulu. Ada urusan perlu ku selesaikan.
Kita jumpa lagi ye....


Mesra Selalu,

Noor




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...